Bas Hilbrands (25) deed het. Hij startte anderhalf jaar geleden bij ons, met de ambitie om meer begrip te creëren tussen overheid, ondernemer en burger. Van student bestuurskunde werd Bas vergunningverlener milieu.
Tijd om Bas wat vragen te stellen over deze vliegende start van zijn carrière.
Hoe ben je als bestuurskundige vergunningverlener geworden?
“Eerlijk gezegd, stuurde Kirsten mij een berichtje op LinkedIn. In eerste instantie twijfelde ik wel. Als bestuurskundige had ik andere voorkennis. bovendien kende ik niemand die vanuit mijn achtergrond bij Exsin ging werken. Daarom vroeg ik me wel af of ik de juiste vooropleidingen had.
De nadruk ligt hier echter niet alleen op kennis en opleiding, maar ook op karakter. Ben je mondig? Leg je makkelijk contact met mensen? Toen duidelijk werd dat dat het belangrijkste was, ben ik er voor gegaan.”
Al in het eerste jaar organiseerde je uit jezelf bijeenkomsten voor starters, vertel…?
“Toen ik startte kreeg ik vrij snel een casus, waarbij ik merkte dat ik graag even met de mede-starters wilde sparren, voordat ik mijn ideeën zou voorleggen aan een ervaren collega. Dat moment om te sparren was er nog niet, dus organiseerde ik dat zelf.
Het begon laagdrempelig, gewoon een kort momentje op kantoor, maar steeds meer collega’s sloten zich daarbij aan. Het groeide groter dan ik verwachtte. Inmiddels is het zelfs een vast onderdeel van het onboarding-proces geworden.”
Je gaf net aan dat je twijfelt of het wel juiste vorm heeft, hoezo?
“Lennert (teamcoach red.) die zag de lol en het nut van dit moment wel in, hij gaf ons de ruimte. Later vroeg hij of ik hierover wilde meeschrijven aan het teamplan voor vergunningverleners. Toen stond mijn gekke ideetje ineens op papier.
Het bezinningsmoment, zoals we het noemen, had echter zijn hoogtij toen we nog veel vanuit huis werkten (die tijd van corona, weet je nog). De huidige situatie is anders. In hoeverre is het nog nuttig, nu we weer vaker naar kantoor gaan?”
Nou, wat denk jij?
“Het belangrijkste is natuurlijk wat andere starters willen. Waar hebben zij behoefte aan? Het is een moment voor nieuwe junioren en oude junioren, om elkaar te bevragen en dan samen tot inzichten te komen. Een moment om laagdrempelige vragen te stellen en in gesprek te gaan met elkaar. Of dat nou over werk gerelateerde of niet-werk-gerelateerde onderwerpen gaat.
Daarnaast is het voor Exsin een moment om de onboarding te evalueren en te verbeteren waar dat nodig is. Dus ik zie zeker het nut.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit wordt ervaren door nieuwe starters.”
Wat vind je ervan dat je als starter al volwaardig meedenkt?
“Exsin profileert zich als werkgever waar je steeds nieuwe dingen kunt leren, dat komen ze na. Aan de ene kant door de cursussen die we krijgen, maar ook de ruimte die wordt gegeven voor zelfontwikkeling en zelfontplooiing.
Ik werd ook snel losgelaten in mijn werk, maar kan altijd iemand bevragen die meer kennis van zaken heeft. Er is altijd iemand te bereiken die inhoudelijk echt goed is in het vak.”
Dus als iemand een vliegende start zoekt voor zijn carrière, dan moeten ze Exsin bellen?
“Als ik ervaringen hoor van mijn medestudenten, waar zij terecht zijn gekomen, dan zeker. Zowel inhoudelijk, als op persoonlijk vlak, kan ik me hier ontwikkelen en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed.
Hier is ruimte om te groeien. Je werkt meteen mee in het bedrijf. In mijn geval mocht ik binnen een jaar al meeschrijven aan beleid. Ik denk dat er best (oud) bestuurskunde studenten zijn die dat machtig interessant vinden.”
—
Ook een vliegende start van jouw carrière?
Bas is één van de vele starters die bij Exsin zijn carrière startte. We noemen het geen traineeship, maar het heeft er wel alle schijn van. De overeenkomst? Je draait volwaardig mee in ons bedrijf, krijgt volop cursussen en kansen om te groeien als professional en als persoon.