Voor ons op tafel staat mijn zilveren chromebook. Taede’s spiegelbeeld reflecteert in het scherm. Schimmen zijn we. Ik open Exsin.nl en klik door naar de plek waar deze tekst staat: Onze omgevingsprofessionals hebben pit. Zorgen voor sfeer en elan op elke afdeling. Toe maar. Dappere tekst. Hoe maak je dat waar?Â
“Dat is een mooie belofte,” zegt Taede. Hij moet even schakelen. Ergens in zijn hersenen zit het antwoord verstopt. Hoe maakt hij dat waar? Taede denkt na. Zijn wenkbrauwen fronsen. Met een beetje fantasie zie je er de vorm van een rode Peper in. Â
“Als je hier rondloopt is de sfeer goed,” zegt hij. “Mensen voelen zich prettig. Dat zie je terug in hoe ze zich bewegen in hun werk. Wat iemand inhoudelijk kan, is belangrijk, maar wat we nog veel belangrijker vinden is wie iemand Ăs. We vragen ook hoe het thuis gaat. Wat houdt je bezig? We hebben het niet altijd over het werk, maar ook over jou en mij. Een groep mensen die enthousiast is met elkaar, straalt dat af op de werkvloer. Daar selecteren we onze mensen op. Zo maken we die belofte waar.”Â
Hoe selecteer je iemand dan?
“Door goed te kijken. Hoe komt iemand binnen? Die eerste indruk is al belangrijk, maar niet bepalend. In het gesprek vragen we vooral wie ben je, niet wat kun je. Wat iemand niet goed kan, is te leren. Daar zijn we sterk in. Wij leiden al jaren mensen op, vaak starters die net van school komen. Inhoudelijk leren we hen het vak. Dan is het dus belangrijk: wie ben je. Wil je leren, kun je leren, ben je een beetje een Peper? Of denken we dat je die Peper kunt worden?”Â
Wat is voor jou een Peper?Â
“We zijn een bedrijf met pit, dat vinden we belangrijk. Dat onderscheidt ons. Pit hebben doe je met gedrag en houding. Onze collega’s kunnen op veel manieren Peper zijn, maar een Peper kan altijd contact maken. Die klopt zichzelf niet op de borst, maar durft wel te zeggen wat hij vindt. Durft ook feedback te ontvangen. Durft de dialoog aan te gaan. Altijd met respect voor de mening van de ander, maar durft ook zijn of haar eigen mening beargumenteerd te verdedigen. Die zit op de inhoud. Een Peper is niet bang is om te vallen, maar ook niet om weer op te staan met het risico om nog eens te vallen. Een fout kun je maken, en daarna best nog eens, dat moet ook, als je maar doorhebt dat je een fout maakte. En daarvan leert. Dat is een Peper.”Â
Â
Taede lacht.
“Heb ik dat goed verwoord?”Â
Zeker. Dan neem je iemand aan, maar hoe blijft iemand een Peper?
“Wij geven duidelijk aan dat we verbinding belangrijk vinden, dat zit in ons DNA. Dat is een enorme uitdaging hoor, om iedereen verbonden te houden. Vaak bellen, langsgaan, dat doe ikzelf, maar ook onze accountmanagers. Daarnaast hebben we drie teamcoaches. Zij hebben als taak het welzijn van onze medewerker te bewaken. Als iemand het moeilijk heeft, op het werk of privĂ©, dan is daar een teamcoach. Het is hun taak om iedereen verbonden te houden.”Â
Een Peper heeft dus pit op het werk Ă©n aandacht voor thuis. Hoe is het thuis?
Taede ontspant direct en leunt weer achterover in zijn stoel. Zijn ogen stralen als de zon. “Hier op kantoor is altijd dynamiek, daar houd ik van. Thuis is dat er ook, al is daar een hele andere drukte en daar houd ik ook van! Mijn vrouw regelt het overdag thuis, met drie kinderen. Ze is peuterjuf en runt daarnaast een eigen webwinkel. Maar de scholen zijn dicht (dit interview was eind januari 2021 red.), dat is best zwaar. Petje af voor haar. Â
Zo herken ik het voor mijn collega’s. Zij waren veel op kantoor. Veel onderweg. Dankzij corona valt dat weg. Ineens werkten zij achter een keukentafel, met kinderen of partner, soms beide, of juist helemaal alleen. Dat is natuurlijk hartstikke pittig. Verbinding en contact wordt dan nog belangrijker. Gelukkig zit die aandacht dus diepgeworteld in Exsin. Aandacht voor werk én privé, daar herken je een Peper aan.”